جاذبه های تاریخی و طبیعی مازندران، جذاب برای گردشگران
نوشته شده توسط : hsi

مرکز مازندران، استان مازندران با 24091 کیلو متر مربع مساحت و بیش از 3 میلیون نفر جمعیت از استان‌های سرسبز شمال فلات ایران است و در کرانه دریای مازندران قرار دارد. این استان در غرب استان گرگان و مشرق استان گیلان قرار دارد و از جنوب با استان‌های سمنان، تهران و قزوین هم مرز است. دریای مازندران نیز مرز شمالی این استان را کاملاً در بر گرفته‌است.

تعداد 22 شهرستان، 52 شهر، 38 بخش و 104 دهستان در مازندران وجود دارد که 43 درصد از شهرها در طول نوار ساحلی واقع شده‌اند. مازندران تنها استانی است که با سه محور هراز، کندوان و سوادکوه با مرکز کشور مرتبط است و چهار فرودگاه دشت ناز ساری، نوشهر، بیشه‌کلا بابلسر و رامسر ارتباط هوایی آن را با بقیه نقاط برقرار ساخته و راه آهن شمال یکی از شعبه‌های اصلی راه آهن سراسری نیز از آن عبور می‌کند. علاوه بر آن جاده ساحلی از رامسر تا بابلسر به طول 220 کیلومتر با فاصله 10 تا 300 متر از کنار دریا می‌گذرد. استان مازندران با حدود 24 هزار كيلومتر مربع مساحت بين 47 دقيقه تا 38 درجه و 5 دقيقه عرض شمالي و 50 درجه و 34 دقيقه تا 56 درجه و 14 دقيقه طول شرقي از نصف النهار گرينويچ قرار گرفته است.

معرفی قلعه ها و برج ها به عنوان جاذبه های تاریخی-فرهنگی استان مازندران:

قلعه بلده :

قلعه بلده که در تاریخ ، بیش از دیگر قلعه ها صاحب شهرت است، تا اوایل دوره صفوی دایر و مسکون و مرکز یکی از مهمترین قدرت های محلی آن روز ایران بود. بقایای این قلعه هنوز پابرجاست و عظمت آن را نشان می دهد.

بَلَده یکی از شهرهای استان مازندران است که در شهرستان نور واقع شده‌است.

شهر بلده از طریق سه جاده به شهرهای شمالی و تهران دسترسی دارد. در حدّ فاصل ۵۳ کیلومتری جاده هراز و ۵۵ کیلومتری جاده چالوس قرار دارد. بلده آب و هوایی ییلاقی دارد و بازدید گردشگران را به خود و روستاهای اطراف زیاد کرده‌است .

قلعه کنگلو :

این قلعه به فاصله تقریبی 20 کیلومتری در جنوب شرقی دوآب ( منطقه سوادکوه) در نزدیکی روستای کنگلو بر بالای صخره ای قرار دارد که قسمت اعظم آن با گذشت زمان و عوامل مخرب جوی از بین رفته است.

قلعه شاهاندشت( ملک قلا) :

این قلعه که به ملک قلا معروف است، ظاهراً به نام ملک بهمن، آخرین سلطان لاریجان نام گذاری شده است. آثار ویرانه های این قلعه بالای کوهی مشرف بر دهکده شاهاندشت ( از روستاهای لاریجان) هنوز خودنمایی می کند.

برج رسکت :

برج رسكت كه در دهستان فريم بخش دودانگه شهرستان ساری قرار دارد از بناهاي قرن پنجم هجري قمري است. اين برج علاوه بر آثار معماري آن كه در نوع خود قابل توجه است داراي دو رشته كتيبه به خط كوفي گلزار و پهلوي ساساني است كه بر اهميت آن افزوده است. بناي برج رسكت با نقشه مدور از آجر بنا شده و در بالاي بدنه كتيبه‌اي با خط كوفي گلزار به طرز زيبايي گچ بري شده و بعد از آن رديف تزيينات گچي و آجري است و در نهايت گنبدي سلجمي شكل بر فراز آن تعبيه شده است. ورودي اين بنا در جهت خاوري و در بالاي طاق‌نماي ورودي داراي تزيينات گچي مقرنس كاري است و چهار سر كتيبه كوفي گلزار و خط پهلوي ساساني به طرز زيبايي گچ‌بري شده است كه مشتمل بر آيات قرآني و مطالب تاريخي است.

برج لاجیم :

این برج که در روستای لاجیم منطقه سوادکوه واقع شده، سهواً به مقبره امامزاده عبدالله معروف است. در قسمت فوقانی، دو کتیبه، آجری به خط پهلوی ساسانی و کوفی نصب شده که برابر مفاد کتیبه کوفی (مورخ به سال 413 هجری قمری) این بنا مدفن « کیا اسماعیل ابوالفوارس شهریار بن عباس» است . بنای مزبور در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بناى برج لاجيم با توجه به کتيبه آن همزمان با سلسله آل زيار ساخته شده است. لاجیم از روستاهای منطقه کسیلیان شهر زیراب است.

برج سلطان زین العابدین :

برج سلطان زین‌العابدین در شهر ساری قرار دارد و یکی از بناهای تاریخی و قدیمی استان مازندران است. قدمت بنای برج سلطان زین‌العابدین مرعشی به اواسط قرن نهم هجری قمری و به زمان آق قویونلو‌ها برمی‌گردد. ساختمان این برج با ارتفاع تقریبی ۲۰ متر، متشکل از سه قسمت بدنه، گردنه و گنبد هرمی شکل هشت وجهی است که تزئینات آجری آن به شیوه مقرنس‌کاری در بدنه و گردنه هر ضلع، به طرز زیبایی صورت گرفته و نظر هر بیننده ‌ای را جلب می کند. روزنه یا پنجره ‌هایی در اضلاع گردنه بنا، به منظور تأمین روشنایی داخل صحن بقعه نیز تعبیه شده است. این بنا به خاطر شیوه معماری و گنبد هرمی شکل هشت وجهی و همچنین تزئینات کاشی‌کاری، صندوق و در نفیس چوبی، در ردیف بهترین ابنیه تاریخی، مذهبی ساری به‌شمار می‌آید. این مکان مقبره زین‌العابدین مرعشی است. سابقاً نیز گورهای نمادین دو نتیجه کمال‌الدین مؤسس سلسله مرعشی را در خود جای داده بود.آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.





:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: